Helsinki saa uuden yleiskaavan

Helsingin kaupunginvaltuustossa käytiin 5.5. lähetekeskustelu Helsingin uudesta yleiskaavasta. Käytin asiasta seuraavan puheenvuoron:

6

Helsingin uuden yleiskaavan lähetekeskustelu

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät kaupunginvaltuutetut,

Yleiskaavaluonnos on mielestäni sopivan rohkea. Siinä on uskallettu tehdä merkittäviä avauksia niin kuin nähdäkseni tulevaisuuteen katsovassa kaupungissa tuleekin tehdä.

Perusajatus tehdä Helsingistä raideliikenteen verkostokaupunki, jolla on vahva laajentunut pääkeskus, on erinomainen. Raideliikenne on ympäristöystävällinen vaihtoehto ja oikein toteutettuna tehokas liikennemuoto. Pääkeskuksen laajentuminen tarkoittaa sitä, ettei ydinkeskustan tarvitse ylikuormittua päiväsaikaan, kun aiempaa suurempi keskusta-alue kuhisee elämää. Myös pyrkimys monikeskuksiseen kaupunkiin on onnistuessaan erinomainen, sillä on hyvä, jos asioiden hoito ei enää vaadi aluekeskusta kauemmaksi lähtemistä.

Merkittävän haasteen raideliikenteen verkostokaupungin rakentamiselle aiheuttavat menneisyyden virheet. Helsingin seudun poikittaisliikenne on aikanaan rakennettu yksityisautoilun varaan. Tästä kertovat Kehä I ja Kehä III. Yksityisautoilun toimintaedellytysten parantaminen ei ollut virhe. Virhe oli siinä, että samanaikaisesti ei rakennettu hyviä poikittaisjoukkoliikenneyhteyksiä. Kaupungin tulee määrätietoisesti pyrkiä korjaamaan niitä virheitä, jotka aiemmin on tehty. Poikittaisjoukkoliikenteen tason ja poikittaisen kaupunkirakenteen parantamisessa kaupungille riittää työtä vuosikymmeniksi.

Ajatus kaupunkibulevardeista on mielenkiintoinen. Erityisesti länsisuunnasta moottoritie-tapainen yhteys on ollut olemassa kaupungin keskustaan asti. Kaupunkibulevardien rakentaminen muuttaa merkittävästi kaupungin yleiskuvaa. Mielestäni on perusteltua kokeilla kaupunkibulevardi-konseptia Länsiväylän osalta. Tehtäköön siitä mahdollisimman hyvä. Jos tulokset ovat positiivisia, konseptin käyttöä voidaan laajentaa.

Malmin lentokentän haluan säilyttää. Aiemmin olin kuvitellut, että valtuutettu Niemisen kompromissiehdotus olisi tyydyttävä ratkaisu. Niemisen ehdotushan sisälsi toisesta kiitoradasta luopumisen, jolloin oli luultavaa, että merkittävä lisärakentaminen olisi mahdollista. Valtuuston viikko sitten saama informaatio kuitenkin paljasti, ettei toisesta kiitoradasta luopuminen ilmeisesti antaisi kovinkaan paljon mahdollisuuksia lisärakentamiseen. Mikäli tämä on totta, kompromissi ei ilmeisesti ole oikea vaihtoehto, vaan on tehtävä joko-tai valinta. Itse kannatan Malmin lentokentän säilyttämistä.

Kaupungin tiivistäminen erityisesti raideliikenteen asemien ja solmukohtien sekä merkittävien pysäkkien ympäristöissä on oikea perusratkaisu. Samoin esikaupunkien keskustojen kehittäminen ja palvelutarjonnan monipuolistaminen niissä. Korkeamman rakentamisen laajentaminen on perusteltua. On kyllä varottava sitä, ettei luoda sellaisia alueita, jotka kriisitilanteessa ovat kovin haavoittuvia. Pasilan alue saattaa olla muodostumassa tällaiseksi.

Viheralueiden väliset viheryhteydet ovat kannatettavia ja niitä on syytä pyrkiä tarjoamaan.

Käsittääkseni yleiskaavaluonnos antaa kohtuullisen hyvät edellytykset uuden yleiskaavan valmisteluun.