Miksi Helsingin Bussiliikenne joudutaan myymään?

Helsingin kaupunginvaltuusto käsitteli tänään Helsingin Bussiliikenten myymistä. On tärkeää ymmärtää kokonaisuus. Käytin seuraavan puheenvuoron, jossa kerroin näkemykseni siitä, miten tähän on tultu.

7

Ennakkosuostumuksen antaminen Helsingin Bussiliikenne Oy:tä koskevaan omistusjärjestelyyn

 

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät kaupunginvaltuutetut,

Tänään on viherporvariston häpeän päivä. Helsingin kaupungin bussiliikennettä on hoidettu huonosti. Tämä päätös herättää kysymyksen, onko kaupungin omistajaohjaus yleensäkin näin luokatonta.

Arvoisat valtuutetut, on ymmärrettävä, ettei tähän tilanteeseen ole tultu sattumalta. Kun bussiliikenteen kilpailuttaminen aikanaan aloitettiin, niin Helsingin kaupungin omistama kokoomuslaisessa johdossa ollut Suomen Turistiauto teki ensimmäisellä tarjouskierroksella sellaisen tarjouksen, että se voitti käytännössä kaiken liikenteen.

Ehkä siinä oli jotakin poliittista näyttämisen halua. Jälkeenpäin kävi ilmi, että Suomen Turistiauto olisi voittanut kaiken voittamansa, vaikka se olisi tehnyt tarjoukset 10 % korkeammalla hinnalla.

Oli selvää, ettei STA:n tarjous voinut olla liiketaloudellisesti kannattava. Tuon ensimmäisen tarjouskierroksen seuraus oli se, että hintataso vinoutui. Muiden firmojen piti joko vetäytyä kilpailusta, tai tarjota vallitsevalla hintatasolla.

Jatkossa STA joutui kasvaviin taloudellisiin vaikeuksiin. HKL-Bussiliikenne ei myöskään ollut erityisen kannattava, mutta sen tilanne ei ollut yhtä vakava.

Sitten viherporvarit keksivät ajatuksen: lyödään STA ja HKL-Bussiliikenne yhteen. Annetaan tälle yhtiölle lisää pääomaa. Täällä valtuustossa meille esitettiin selkeästi, miten tämän uuden yhtiön tulisi nousta kannattavaksi 2-3 vuoden aikana.

Itse totesin, etten pidä tätä realistisena. Koska ei kahden heikosti kannattavan yhtiön liittäminen yhteen nosta yhtiötä kannattavaksi. Toki lisäpääoman laittaminen yhtiöön, antaa yhtiölle lisää aikaa, mutta se ei tee yhtiöstä kannattavaa.

Mielestäni on erittäin vakava kysymys, että valmistelu kuvasi meille selkeästi, miten Helsingin Bussiliikenteestä tulee taloudellisesti menestyvä yhtiö, mutta näin ei käynyt. Onko kyse siitä, että valmistelu ei osannut tehdä parempaa työtä? Vai onko kyse siitä, että meitä sumutettiin tietoisesti?

Kuinka voimme luottaa valmisteluun, jos näin huonosti hoidettu valmistelu kelpaa Kokoomukselle ja Vihreille?

Ehdotan seuraavaa pontta:

Helsingin kaupunginvaltuusto pitää tärkeänä, että kaupunginhallitus selvittää, miksi Helsingin Bussiliikenne Oy:n tulevaisuudesta esitettiin kaupunginvaltuustolle niin perusteettomia lupauksia kuin syksyllä 2004 tehtiin.

Kannatan Dan Koivulaakson pontta.